Rozširovanie TV kanálov. Znak Prosperity alebo konkurenčného boja?

Autor: Veronika Zvadová | 25.5.2013 o 11:50 | Karma článku: 6,68 | Prečítané:  699x

  Posledná doba praje televíziám. Časy, keď sme si každý večer naladili správy na STV1, s domnienkou najkvalitnejšieho obsahu z programovej ponuky, sú nenávratne preč. Keď sa obzrieme dozadu, zistíme, že zábava bola inteligentná a kultivovaná, moderátorky zahalené a keď sa nám náhodou po 22. hodine podarilo vidieť nejakú tú vraždu, zasiahlo nás to do takej miery, že sme na to mysleli minimálne celý nasledujúci deň. Dnes je zábava výsmechom a potupou ostatných, „nahé" správy sú na dennom poriadku a vraždy sú pre diváka plnohodnotné iba v prípade, že vrah je nedolapiteľný šialenec, ktorý stále vraždí a mŕtvola je  naporcovaná v pohári od zaváranín. Každopádne sa im darí. Tieto veci pritiahli k televíznym obrazovkám toľko divákov, že ak si v tejto chvíli zapnete televíziu, uvidíte tam niekoľko TV staníc, ktoré majú za úlohu pokrytie širokospektrálnych záujmov potenciálnych divákov a každá z nich má aj svoj príznačný názov. Otázkou však je, či tieto stanice naozaj plnia svoj účel.  

 

V roku 1996, keď vznikla prvá súkromná televízia Markíza, sme všetci pocítili závan niečoho nového. Nová televízia sa snažila diváka upútať, dať mu to, čo verejnoprávnej televízii chýbalo. To sa jej aj podarilo. Koniec koncov, môžeme tvrdiť, že táto situácia bola pre diváka výhodná. A to z toho dôvodu, že dochádzalo ku skvalitňovaniu televízneho obsahu. Na pár rokov sa stala najsledovanejšou RODINNOU televíziou na Slovensku a na ceste k najvyššiemu počtu divákov Slovenskej televízii len zamávala. Dá sa teda povedať, že táto televízia dokázala pokryť záujmy všetkých vekových skupín či pohlavia a verte/neverte, ženy aj muži ju sledovali spolu. O 6 rokov neskôr sme sa začali zabávať s druhou súkromnou TV JOJ, ktorá svoje vysielanie odštartovala heslom: „Nuda na Slovensku končí!" Okrem toho, že týmto heslom dala najavo monotónnosť a nezáživnosť ostatných TV staníc, vrátane svojej staršej sestry- Global TV, jej samotný názov sa stal dostatočne provokatívnym na to, aby vyvolal u divákov veľa zvedavosti. Všetkým nám bolo jasné, že názov tejto televízie má vyjadrovať citoslovce. Mnohí ho interpretovali ako citoslovce hnevu, no iba málokto ako citoslovce vrcholnej ženskej rozkoše. Máme teda dočinenia s prvou televíziou pre ženy? Určite nie! Hlboké a „nadupané" výstrihy televíznych moderátoriek dokázali pravý opak a úspešne začali konkurovať iným súkromným televíziám na Slovensku.

TV JOJ začala svoj tvrdý boj o diváka spestrením Televíznych novín. Spočívalo to v postupnom rozširovaní televízneho spravodajstva, ktoré bolo dlhú dobu ťažiskom úspechu televízie Markíza. TV JOJ nám teda okrem klasických TV Novín dnes prináša aj Noviny o 12:00, Noviny o 17:00, Noviny špeciál, Športové noviny, a samozrejme, Krimi noviny. A tu sa začína pole pôsobnosti tejto televízie rozširovať. Rada by som však podotkla, že iba naoko. Dnes je už predsa úplne jedno, či si pozrieme Noviny o 12:00 alebo Krimi, všade nájdeme rovnaký obsah. Vo výhode sú však „kriminálni" nadšenci, ktorí si v „jojkárskych" televíznych novinách vždy nepochybne prídu na svoje. Tí ostatní, v záujme zachovania vlastného duševného zdravia, prepínajú na Markízu a iba mizivé percento ľudí siahne po spravodajstve STV. No neboli by sme na Slovensku, keby sme nemuseli o všetko bojovať. A tak ani  televízia Markíza nezostáva pozadu a tiež bojuje o divácku priazeň nasadením Televíznych novín v rôznych vysielacích časoch. Dnes táto televízia ponúka Rýchle televízne noviny, Prvé televízne noviny, Športové noviny a Nočné televízne noviny. Samozrejme, všetky bez vzájomne diferencovaného obsahového zamerania.

Podľa portálu www.medialne.sk, „NOVINY TV JOJ /.../ boli počas piatich týždňov roka 2012 sledovanejšie ako konkurenčné Televízne noviny. Nadpriemerne sa darí aj spravodajstvu KRIMI. V piaty týždeň tohto roka bola TV JOJ sledovanejšia ako konkurencia aj v rámci celej spravodajskej hodiny medzi 19,00 - 20,00 hod." A tak sa TV JOJ po spravodajských úspechoch rozhodla vytvoriť ďalšiu TV stanicu. Tá mala byť určená starším divákom, ktorí si potrpia na romantickú, nekriminálnu či česko-slovenskú tvorbu. V roku 2008 sme už boli svedkami zrodu televízie JOJ Plus.

O rok neskôr sa však na svet hlási televízia s názvom Doma, ktorá má paradoxne rovnako romantické a nekriminálne zameranie. Rozdiel je len v tom, že patrí televízii Markíza. Mená ako Rosamunde Pilcherová, Inge Lindströmová či Emily Richardsová tvoria neoddeliteľnú súčasť týchto televízií. Dá sa teda povedať, že obe televízie sú zamerané na takpovediac sentimentálne cítenie ženského diváka. Ale čo ak sú aj iné ako sentimentálne ženy? A čo muži? Hľadaním odpovedí na tieto otázky sa roztočil kolotoč zmien v programových štruktúrach, no hlavne v prístupe k divákom.

Pokiaľ ste človek starší a imponovalo Vám založenie televízie JOJ PLUS, tak na ňu pokojne zabudnite. Dnes je už predsa určená pre mladého diváka čomu nasvedčujú postupné zmeny v programovej štruktúre či v názve televízie. Filmov staršieho dáta je pomenej a stredobodom pozornosti dnešných teenagerov sa stal seriál Deň a Noc, ktorý je k dispozícii na vynovenej PLUSKE. Televízia Markíza však ani tento krát nezaspala na vavrínoch a ďalej napreduje založením novej televízie „pre chlapa". S príznačným názvom, TV Dajto, našim chlapom sľubuje „telku" plnú akcie, vzrušenia a mnoho akčných hrdinov, medzi ktorých neodmysliteľne patrí aj Sabrina, mladá čarodejnica, či starí známi nezbedníci Tom a Jerry. Do celej situácie prezieravo vstúpila TV JOJ, ktorej zástupca sa vyjadril, že" ak chce TV JOJ z dlhodobého pohľadu dosiahnuť popredné miesto na trhu, bezpodmienečne k tomu potrebuje silnú ženskú cieľovú skupinu." Organizátori dokonca zistili, po čom dnešné ženy túžia a ich túžby im ochotne splnili vytvorením novej televíznej stanice Wau s príznačným sloganom: „Po tom ženy túžia!" Táto televízna stanica Vám ponúkne množstvo programov zameraných na ženské publikum. Háčik je len v tom, že ich už skoro všetky dôverne poznáte, pretože mnohé z nich sú iba presunuté zo sesterských „staníc". A ak ste úplnou náhodou, pri pravdepodobnosti jedna k miliónu, zmeškali nejaký program odvysielaný televíziou Markíza, nezúfajte a trúfnite si „fičať na zábave" s novovzniknutou televíziou Fooor. Táto televízia sa postará o to, aby relácie vytvorené v rokoch dávno minulých navždy nezanikli v našich mysliach a vyplnili tak to málo z vysielacieho času, ktorý nie je venovaný reklamám. A kto vie, možno si raz prídu na svoje aj naši domáci miláčikovia.

Vráťme sa teda na začiatok a znova si položme otázku: Spĺňajú tieto televízie svoj účel alebo sme len obyčajnými bábkami v rukách veľkých televíznych spoločností? A čo je vlastne naozajstným účelom týchto televízii? Je to konkurenčný boj, skutočný záujem o potreby diváka alebo vyšší prínos z reklám a separovaného sledovania televízie? Pretože ak sa nad tým zamyslíme, možno zistíme, že za obyčajnú „zástrčkovú daň", získame oveľa viac ako za desiatky eur venovaných napríklad aj takej „Nadácii zahraničných moderátorov na Slovensku".

 

Informácie dostupné z www.medialne.sk

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Je nereálne, aby nepriaznivý stav zvrátil.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.


Už ste čítali?